Monday, December 28, 2009

Jemputan Sertai PR

bukan ana tak mau masuk Pakatan Rakyat,
tapi ana berasa gayat,
takut terkalah dengan DAP punya ayat,
takut dihukum bila jadi mayat.

Ana dok pikir jugak nak masuk PAS,
Supaya duit rasuah (haji?) ana boleh kebas,
Pungkoq Anwar pun senang nak balas,
Tapi ana takut terbabas!

Terpikir pulak nak masuk keadilan,
Setakat rasuah dah soheh boleh telan,
Tapi kena la masuk pelan-pelan (sakit?),
kalau kuat-kuat takut mengkelan.

DAP kekal kuat walau semua parti tenat,
Tapi memang DAP aku tak minat,
Muslim sokong DAP semua pengkhianat,
Sembahyang tungging terbalik hanya cari penat!

Melayu dalam Pakatan Rakyat semua otak belanga,
Asyik² ikut Ngeh dan tunduk pada Nga,
Depa dok sengeh, hangpa semua nganga,
Baru nak bersuara sikit, Anwar pulak naik singa.

28/12/2009

qunang: menolak pelawaan seorang sahabat...

Monday, December 21, 2009

BN Pulau Pinang - Siapa Patut Jadi Chairman?

1. UMNO Pulau Pinang mendesak supaya jawatan Perngerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang yang kini disandang oleh Presiden Gerakan diserahkan kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang. Desakan ini disokong oleh Pemuda MIC Pulau Pinang.

2. Kewajaran desakan ini seharusnya ditafsir bersandarkan fakta dan angka.
  • Dalam pilihan raya umum lalu, semua parti komponen BN - Gerakan, MIC dan MCA - tewas semua kerusi yang mereka tandingi.
  • Umno pula memenangi 13 kerusi termasuk dua kerusi parlimen di Pulau Pinang daripada 40 kerusi DUN dan 13 kerusi parlimen.
  • Gerakan telah menarajui BN Pulau Pinang selama 35 tahun.
3. Fakta pertama memberi bukti bahawa UMNO merupakan satu-satunya parti pembangkang yang berjaya menduduki kerusi DUN dicelah-celah kebangkitan Pakatan Rakyat. Hal ini memberi asas bahawa tuntutan dan desakan ini bukan "onar kosong" untuk mengocak damai.

4. Fakta kedua memperkukuhkan lagi kenyataan bahawa UMNO merupakan parti komponen BN yang terkuat di Pulau Pinang pada masa ini dengan memegang 32.5% suara DUN Pulau Pinang secara bersendirian di barisan pembangkang.

5. Fakta ketiga merupakan hujjah yang dilontarkan oleh Ketua Pemuda MCA Pulau Pinang, Eng Hiap Boon, bahawa teraju Gerakan selama 35 tahun sewajarnya dikekalkan kerana tradisi dan kebiasaan. Boon berkata, "Kalau kita setuju, nanti sokongan kaum Cina di Pulau Pinang akan lari (daripada BN)", sambil menyambung, "begitu cara fikir orang Cina di sini."

6. Demikianlah kita lihat bagaimana "kebiasaan" sudah bertukar menjadi "peraturan". Hakikat yang harus difahami dalam politik, betapa KEBIASAAN bukan mesti menjadi PERATURAN.

7. Hendak dikait sokongan Cina akan lari, apa sokongan Melayu yang masih taat setia itu tidak boleh lari?

8. Hendak dikaitkan cara fikir orang Cina dalam mencongak politik, apa cara fikir orang Melayu yang masih taat setia itu hendak dipinggirkan?

9. Eng Hiap Boon seharusnya menginsafi bahawa BN telah kehilangan kuasa di Pulau Pinang dek kerana "cara fikir" orang Cina yang tidak setia dan boleh lari pada bila-bila masa. MCA dan Gerakan seharusnya bekerja keras mendidik orang-orang Cina dengan cara berfikir Barisan Nasional.

10. Jelasnya, Gerakan bukan "raja" di Pulau Pinang untuk mewariskan pucuk pimpinan secara monarki kepada kerabat Gerakanist semata-mata.

11. If Gerakan failed to inspire, if they can't tap into some sense of meaning that goes beyond just ringgit and cents, then it's going to be very hard for them to argue against the sort of selfishness and self-interested policies that have come to dominate our politics.

qunang: menanti revolusi, reformasi dan transformasi yang mungkin tercetus dalam UMNO Bahagian Permatang Pauh pada penggal pemilihan yang akan datang. All the best DATO' BEN...!

Monday, November 23, 2009

SATIRA POLITIK: Kisah KJ dan Pam Attendan

Khairy and Nori are vacationing out of town and stop at a gas station to fill up. The attendant comes out and fills up their car and when he leans over to collect the money he and Nori recognize one another and begin making small talk.

When they finally leave Khairy asks her who she was talking to and she says it was her first boyfriend from back in secondary school.

Khairy says that's nice and teasingly asks her, "Do you ever think about what life would be like if things had been different and you would have married him instead of me?"

To which Nori responds, "Yes I do. He would be the head of the UMNO Youth."

qunang: terbaca cerita lama abg Husin.

Wednesday, November 4, 2009

No POPE in Islamic Hierarchy

1. With due respect, to disagree doesn’t mean to reject all.

2. We may articulate that we are right; so do others.

3. Pessimist is to believes the worst is more likely; so do naysayers.

4. When we had once stopped people from spreading the interpretation that contradict to our perspective (in our territory); obedience shall be the right path when we are preaching in their territories

5. Respect the current separation of Islamic management by state; and therefore obey to the local rules.

6. It should be merely easy for a theologies doctorate to approach for necessary permit/license; not to mention an ex-mufti. so, why not?

7. The Muslim unity must precede personal credits.

8. We are at the turning point of the effort towards centralised Islamic management in Malaysia.

9. We've learned about Islam through a centralised syllabus in primary and secondary school, didn't we?

10. But yet there are some loopholes untuk "beramal dgn ilmu" since our smallest state of Perlis continuously choose to differ.

11. Till then, pls OBEY...

Thursday, July 23, 2009

Pemimpin PAS dan Ritual Kristian?

1. Astaghfirullahal'azim..

2. Tak habis-habis Nizar dikenakan oleh Ngeh dan Nga - asyik dipermainkan.

3. Nizar hadir pada satu majlis untuk kononnya sebagai penghormatan terakhir untuk seorang kafir. Selepas habis press statement, maka bermulalah sesi lakonan di depan camera. Dalam kalut malut orang tengah berdiri, Ngeh menyalakan banyak lilin lalu mengedarkannya kepada semua pelakon-pelakon yang hadir, lantas Nga memberi sebatang lilin kepada Nizar. Maka, berlakulah situasi yang dapat dilihat dalam gambar dibawah.



4. Bayangkan jika Nik Aziz yang pegang lilin itu, apa kita akan kata?

5. Bayangkan pula jika Najib yang pegang lilin tu, apa kita kita?

6. Yang pasti, Nizar terus rela menjadi boneka busuk Ngeh dan Nga bagi menghina dirinya sendiri; serta lebih jauh lagi PAS sebagai parti yang kononnya "Islam".

7. Sebagai ahli PAS yang telah dijanjikan syurga oleh Nik Aziz, apakah perbuatan ini masih melayakkan beliau menjadi ahli syurga? Nik Aziz masih hidup untuk memberi kata putus.

8. Ikutlah Ngeh, Ikutlah Nga; Depa Sengeh, Nizar Nganga.

9. haarrrrp ptuiii..!

qunang: keadilan untuk semua? :)

Sunday, July 19, 2009

Impian Abadi buat UMNO

Mengimpi jalan yang cerah,
Perjuangan agung yang diterjah,
Kemenangan tanpa kalah,
Hilang insaf dan rasa bersalah,

Asyik bicara soal kemenangan,
Selalu mengabai prinsip perjuangan,
Selalu leka nikmat kemenangan,
Selalu menipu dengan tangan,

Jarang sekali bicara soal amanah,
Biarpun kekuatan kian dimamah,
Biarpun badan asyik dipanah,
Biarpun kudis sudah bernanah,

Jarang sekali bicara soal muhasabah,
Mencari tongkat mengelak rebah,
Walaupun sudah dilanda bah,
Pantai masih belum berubah.

Jarang sekali bicara soal kalah,
Tidak sanggup mengaku salah,
Kerana “kerusi” sanggup berbalah,
Lupa kuasa Allah,

UMNO bukan abadi,
Sampai masa tetap bersemadi,
Rebah mati kebuluran undi,
Usah diungkit lagi soal budi,

Janganlah duduk menunggu mati,
Sisa hidup teruslah berbakti,
Biar tubuh kebal dan sakti,
Rakyat percaya memangkah “kati”,

Janganlah duduk tidak bermaya,
Asyik mengejar mencari kaya,
Melihat bangsa terus teraniaya,
Tidak membantu untuk berjaya,

(selit iklan sikit...)

Tentang PAS, DAP dan PKR,
Kelak nanti tetap terbakar,
Cakap saja berdegar-degar,
Tapi perlaksanaan cukup hambar.

qunang: meratapi gundah hati

Tuesday, July 14, 2009

PPSMI: Antara Bobrok dan Keperluan

1. Pengajian dan Pembelajaran Sains & Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dicetus dan direncanakan oleh Tun Mahathir Mohamad dalam Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002.

2. Sejak dari itu, PPSMI telah termaktub sebagai keputusan dasar kerajaan Malaysia dimana pelaksanaan PPSMI adalah secara berperingkat, bermula pada sesi persekolahan tahun 2003 dengan perintisnya ialah semua murid Tahun 1 untuk peringkat Sekolah Rendah dan Tingkatan 1 serta Tingkatan 6 Rendah untuk peringkat Sekolah Menengah.

3. Mengikut perancangan, pelaksanaan penuh PPSMI ialah pada tahun 2007 untuk peringkat Sekolah Menengah sementara peringkat Sekolah Rendah ialah pada tahun 2008. Akan tetapi, pada 8 Julai 2009, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran mengumumkan PPSMI akan dimansuhkan.



4. Memerhati dan menilai perdebatan dengan hujjah-hujjah yang berlawanan dalam isu ini memberikan suatu gambaran yang sama sengit untuk meneruskan atau tidak dasar ini.

5. Oleh yang demikian, saya berpendapat, selagimana kuasa politik dipegang oleh orang Melayu, kita seharusnya menggunakan kuasa tersebut untuk memajukan bangsa kita dengan apa cara sekalipun.

6. Ingatlah, sekiranya juak-juak Melayu pembangkang itu menentang PPSMI kerana kerakusan berpolitik, dan bukan kerana ilmu yang hakiki; sejarah akan membalas pengkhianatan mereka terhadap bangsa sendiri.

7. Entah sebab apa, kita tidak berada di padang yang sama rata untuk berlawan; hatta dengan anak-anak India di dalam estate pun kita tertewas dari segi penguasaan bahasa Inggeris, manakan pula dengan anak-anak Cina di bandaraya. Jauh panggang dari api?

8. Oleh itu, untuk apa kita berlawan kalau kita sudah tahu akan tertewas? Maka, baik PPSMI ataupun meritokrasi sepatutnya hanya kita laksanakan setelah kita berjaya membawa anak-anak Melayu ke suatu tahap ilmu dan budaya yang lebih tinggi dari apa yang ada pada hari ini.

9. Walaubagaimanapun, mungkin tidak kita sedari bahawa kita telah sampai ke tahap itu. Bangsa Melayu telahpun maju dan bersedia untuk bersaing..! Phobia terhadap bahasa Inggeris hanyalah dikalangan menteri Muhyidin Yasin bersama pengarah-pengarah dan ketua-ketua jabatan yang sudah tua diatas sana. Mereka mungkin sudah tidak yakin dengan "kekuatan" yang ada pada mereka kerana mereka sudah tua.

10. Otak Cina, otak India, otak Iban, otak Mahathir, otak Lee Kuan Yew, otak Obama, otak Najib, otak Rosmah, otak Muhyidin, otak Melayu dan otak manusia secara relatifnya mempunyai saiz dan kapasiti yang sama. Yang membezakan kita hanya keyakinan, usaha, kudrat dan kesungguhan.

11. Inilah penantian annus mirabilis, menunggu padang menjadi rata barulah kita mahu berlawan. Berapa lama lagi kita nak siap ratakan padang??

12. Benarlah kata seorang Yahudi, "a politician thinks of the next election; a statesman thinks of the next generation".

* Annus mirabilis ialah bahasa latin yang bermaksud "wonderful year" atau "year of wonders".

qunang: mula takut kalau-kalau Muhyidin Yasin = Abdullah Bodowi.

Tuesday, July 7, 2009

Proton & Kereta Muslim

1. Bicara liar memburuk-burukkan Proton terus kedengaran sejurus selepas pelancaran model terbarunya, Exora. Agak malang, sebahagian besar suara-suara penghinaan terhadap kereta nasional negara itu datangnya dari umat Islam sendiri.

2. Sedarkah kita bahawa Proton adalah satu-satunya pengeluar kereta yang direalisasikan oleh tangan-tangan orang Islam?

3. Memang wujud kelemahan yang agak ketara bagi Proton tetapi ianya sedang melalui proses maturity continuum dalam suasana persaingan yang amat sengit. Harus kita sedar bahawa Proton berhadapan dengan pesaing-pesaing yang berpengalaman dan telah lama bertapak dalam industri automotif.

4. Bercakap tentang kelamahan, masalah dan isu yang ada pada Proton, tahukah kita bahawa Mercedes-Benz C-class juga ada masalah hingga 4348 buah kereta tersebut terpaksa ditarik balik ke pusat servis. Begitu juga dengan Nissan yang terpaksa recall 165,000 buah Sentra kerana isu yang berkaitan dengan keselamatan (nyawa?). Dan, tentu sekali sama dengan pengeluar-pengeluar kereta lain yang dapat kita korek dimana silap, salah dan lemah mereka.

5. Buat rujukan dan pengetahuan kita, Mercedes-Benz didaftarkan pada 23-06-1902, Honda (10-1946), Toyota (02-1933), Ford (16-06-1903), Kia (01-1944), Mazda (05-1920), Hyundai (09-1947); dan Proton hanya bertapak pada bulan September 1985.

6. Jika bukan kita, rakyat Malaysia, yang membantu memberikan sokongan untuk Proton, siapa lagi?

7. Ayuh! kita boikot produk-produk Yahudi! Tetapi sedarkah kita bahawa kita telah bertemu di blog ini dengan bergantung kepada keupayaan Intel atau AMD? Apakah mungkin kita menghentam, menghina dan menjatuhkan sebuah processor komputer yang dibuat oleh orang Islam, sekiranya ada?

8. Namun begitu, apa bentuk sumbangan dan sokongan yang harus diberikan? Penghinaan? YA..! Itu juga suatu sumbangan. Kadang-kadang kita bangkit selepas dihina. Ibrahim Ali kata, "Melayu pantang dicabar". Marilah kita menghina Proton, sambil membeli kereta Proton, dengan niat untuk memajukan Proton..!

qunang: masih setia bersama Proton..

Sunday, June 28, 2009

28 + 3 > 28

1. Kajian yang termaktub di universiti mengatakan orang Melayu tidak berminat dengan nombor (merujuk kepada angka matematik bukan "nombor ekor" yang amat diminati oleh Melayu² di kampung).

2. Kajian juga menunjukkan sokongan politik orang Melayu di Malaysia pada masa ini lebih terarah kepada pakatan pembangkang.

3. Mungkin dengan sebab yang demikian, orang Melayu pada hari ini secara relatifnya gagal untuk memahami secara demokratiknya bila ditulis 28+3>28.

4. Ianya harus diperjelaskan dengan ayat sastera mendayu bahawa, "dua puluh lapan dicampur tiga akan menjadi tiga puluh satu; maka sekaligus telah menjadikan lebih nilainya dari pihak di seberang sana yang masih hanya miliki dua puluh lapan sahaja hingga saat ini".

qunang: penat ajar matematik kepada orang² benak.

Saturday, June 27, 2009

Politik & PAS

Politik! Oh politik!
Sandiwara ataupun trick?
Ilmu hisab atau matematik?
Tak cukup sifat nak kata ilmu mantik.

Dalam politik ada Pas,
Orang lain semua dosa, tapi dia terlepas,
Orang lain tak dak pahala, semua dia kebas,
Orang lain masuk neraka, dia syurga yang teratas.

Pas! Oh Pas!
Cakapnya berpusing macam kipas,
Jalannya melelong macam lipas,
Belitannya banyak macam route bas,
Cita-cita tinggi macam pokok kapas

Thursday, June 18, 2009

Pendulum buat Datuk Hashim Suboh (Siri 2)

1. Telah menjadi suatu resam dikalangan pemimpin-pemimpin politik yang kecewa untuk membuat ugutan kepada "bos-bos" bagi mewujudkan suatu situasi yang membolehkan adanya political bargaining power.

2. Ugutan demi ugutan yang terancang kadangkala membolehkan orang-orang yang kecewa ini mendapat rahmat dan nikmat politik; walaupun sebahagian besarnya berakhir sebagai kupang tembaga seperti M. Kayveas.

3. Datuk Hashim Suboh, bekas Ketua Penerangan UMNO Perlis, turut menyuarakan ugutan halus bahawa begitu ramai pengikut beliau (termasuk 500 pemuda dari DUN Tambun Tulang) akan turut serta menyertai PKR sekiranya beliau memilih untuk menyertai parti itu; iaitu sebuah parti yang beliau sendiri hina dan kutuk dengan pelbagai label.

4. Akan tetapi, tidakkah Datuk Hashim terfikir betapa hebatnya Zaid Ibrahim yang menyertai PKR dan seterusnya dilantik sebagai ahli Majlis Kepimpinan Tertinggi (MKT) parti itu tanpa riuh rendah untuk mengocak UMNO dengan menarik ratusan atau ribuan ahli UMNO untuk menyertai PKR?

5. Saya percaya, Datuk Hashim akan ditawarkan jawatan Timbalan de-Facto Leader kalau sekiranya beliau berjaya menarik sebegitu ramai ahli UMNO untuk menyertai PKR.



Sunday, June 7, 2009

Anwar, Kain Pelikat & Jelingan...

Gambar ini nampak seperti dalam sebuah pejabat atau mungkin bilik gerakan PKR untuk pilihanraya kecil Penanti. Dengan segala berita dan "fitnah" terhadap Anwar, tidak ada apa yang ingin dicoretkan disini. Pakat pikirlah sendiri.



qunang: bini siapa tu? jaga baik² ooo..

Saturday, June 6, 2009

PAS tumpang sekaki?

1. Harakah keluaran 5-7 Jun 2009 (Bil 1444), mukasurat N29 melaporkan:







2. Seperti kebiasaannya, apabila berlaku sahaja kebobrokan atau perang saudara dalam UMNO, PAS dengan pantas akan mamanfaatkan peluang yang terhidang untuk menyerang seteru politiknya itu.

3. Isu pergeseran dan "perang media" dalam UMNO Perlis wajar menjadi suatu iktibar kepada pemuka-pemuka UMNO agar lebih berhati-hati dalam membuat kenyataan memburukkan parti secara terbuka.

4. Usaha menangkis tohmahan dan menjawab kekeliruan dalam soal politik tentu sekali menjadi lebih mudah sekiranya akidah politik politik seseorang pemimpin itu dinyatakan dengan jelas.

5. Apa cerita pemimpin UMNO ketuk pemimpin UMNO yang lain? Kalau lepas dah masuk PKR, nak ketuk atau nak rejam pun kita boleh hadap.

6. Kita selalu kata orang Arab khususnya di Palestin bodoh kerana mereka bergaduh sesama sendiri hingga musuh bermaharajalela di tanah mereka. Begitu juga orang-orang tua selalu kata, "menang sorak, kampung tergadai".

7. Dengan sebab itu, eloklah kiranya pemimpin UMNO yang terang-terang begitu seronok bercerita boleh jumpa dengan orang PKR agar terus masuk PKR, dan lepas tu hentamlah dan lanyaklah UMNO. Senang nak jawab balik. Cakaplah serupa dengan bikin.

qunang: dah mohon maaf kepada Datuk Hashim dan abg Mael Bangsawan kiranya ada yang terkasar bahasa.

Pendulum buat Datuk Hashim Suboh (Siri 1)

Kesempatan ruang masa terluang saya gunakan untuk menjenguk sahabat taulan Pemuda UMNO di dalam Bahagian Arau dan negeri Perlis guna mendapatkan pandangan, nasihat dan brainstorming berhubung tindakan Datuk Datuk Hashim Suboh yang dikatakan punca terpengaruhnya ramai orang UMNO di Perlis menyertai PKR. Berikut adalah respon yang diterima:

1. "Awat sampai main ugut-ugut nak join pembangkang. Apa nie? Dah nak ikut perangai Kayveas. Tak payah nak dok ugut-ugut la. Nak pi join pembangkang, pi la." - pemuda Lat Seribu

2. "UMNO pun tak hingin dipimpin oleh orang jenis nie. Kerja dok main bangsawan. Pi la pakat ampu Anwar tu." - pemuda Alor Ara

3. "Puak-puak nie patut ingat, kalau tak disebabkan UMNO, tak dak sapa kenai depa. Kalau dulu dia jadi Timbalan Pengerusi (Pesuruhjaya) PAS Negeri, sapa pun tak kenal dia. Sapa kenal Timbalan Pengerusi PAS Negeri Perlis hari ni?" - pemuda Kubang Gajah

4. "Sepatutnya semua ahli UMNO berganding bahu mengubati penyakit kronik UMNO nie. Yang mana yang dah terlepas kuasa, jangan merajuk. Kalau tau mau tolong pun, jangan tambah penyakit." - pemuda Tanah Timboi

5. "Bagi yang dapat kuasa pulak, jangan pulak berdendam. Mana-mana ahli yang berwibawa, walaupun orang tu lawan kita, ambik hati dia biaq dia boleh terus menyumbang tenaga menguatkan UMNO." - pemuda Kurong Batang

6. "Patutnya semua orang UMNO pi serang pembangkang. Bukan pakat serang sesama sendiri. Sebab tu UMNO dah makin nak lingkup. SEDIH....SEDIH.....SEDIH." - pemuda Guar Sanji

qunang: cuba kumpulkan bahan-bahan untuk bermuhasabah agar pertimbangan disertai kewarasan.

Thursday, June 4, 2009

Sindrom Orang Veteran (S.O.V)

1. Kita perlu menghormati orang tua.

2. Orang tua selalu dipanggil veteran atau warga emas.

3. Kita mengecapi segala nikmat hidup (beserta kepahitannya) pada hari ini hasil daripada perjuangan, kudrat dan pemikiran orang yang lebih dahulu makan garam dari kita.

4. Akan tetapi, adakah menghormati orang tua itu maknanya kita menurut segala apa yang disuarakan oleh mereka? Apa akan jadi kalau tak ikut cakap orang tua?

5. Ambil Dr. Mahathir sebagai contoh orang tua yang pernah berkuasa di zaman "muda", apabila Pak Lah tak ikut pandangan yang disuarakan, beliau marah. Najib sekarang agak menurut apa yang dihajati, beliau suka.

6. Sindrom Orang Veteran (S.O.V) adalah satu manifestasi yang membayangkan betapa sukarnya orang-orang yang pernah memegang kuasa untuk menyerahkan kuasa itu kepada orang lain untuk membuat keputusan secara independent berdasarkan tafsiran dan pertimbangan akal sendiri.

7. Bagi setiap orang, tentu banyak cerita yang tersirat perihal S.O.V ini.

Qunang: hormat berhemat.

Usaha terancang rosakkan UMNO Perlis?

Pergerakan Pemuda UMNO cawangan Bandar Arau mendakwa wujudnya usaha terancang yang berterusan untuk merosakkan institusi parti itu di Perlis oleh sebilangan pemimpin UMNO yang kecewa.

Sehubungan itu, ketuanya, Syed Atif Syed Abu Bakar menyifatkan kenyataan pengerusi tetap Pemuda Umno bahagian Arau, Ismail Hashim, dalam Malaysiakini semalam sebagai "suatu publisiti murahan dalam usaha menangguk di air yang "dikeruhkan" oleh beliau sendiri.

syed atif syed abu bakar 020609Beliau juga mendakwa, Ismail melakukannya dengan sokongan seorang dua pemimpin usang dalam UMNO bahagian dan negeri di Perlis.

Semalam, Ismail mendakwa kira-kira 500 ahli UMNO dalam bahagian Arau akan meninggalkan parti jika bekas ketua penerangan UMNO negeri, Datuk Hashim Suboh berbuat demikian.

Ismail yang juga bekas ketua penerangan Pemuda UMNO bahagian Arau , berkata, mereka adalah ahli Pemuda dan bekas ahli pergerakan itu dalam DUN Tambun Tulang yang diwakili oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim.

Mengulas perkara itu, Syed Atif berkata, angka 500 itu tidak munasabah kerana berdasarkan sejarah UMNO di kawasan tersebut tidak pernah berupaya mengumpulkan ahli seramai itu bagi menyokong program-program Pemuda sejak lima tahun lalu.

Beliau juga menyifatkan ura-ura penubuhan cawangan PKR dalam DUN Pauh kerana didakwa ada ahli dan pemimpin UMNO cawangan akan melompat parti sebagai "omongan politik terancang" untuk kepentingan pemimpin-pemimpin tertentu yang menurutnya "kemaruk memegang jawatan penting dalam parti dan kerajaan".

'Strategi beri kail'

"Hakikatnya, pendekatan baru ADUN Pauh, Datuk Seri Diraja Syed Razlan Putra Jamalullail menekankan aspek "lebih baik memberi kail daripada memberi ikan". telah membuka
dimensi baru kepada penduduk Pauh khususnya golongan muda.

"Pendekatan memberi "kail" ini telah membolehkan ikan dipancing berulang-kali sekiranya seseorang individu itu berusaha.

"Sebaliknya tindakan memberi "ikan" telah membawa kepada suatu budaya meminta-minta yang dikutuk oleh agama," katanya dalam satu kenyataan.

Syed Atif berkata, pendekatan tersebut - supaya masyarakat di Pauh lebih banyak bekerja dari bercakap - menyebabkan golongan yang gemar meminta-minta itu tidak senang duduk.

"Ini kerana mereka bukan hanya semata-mata mengharapkan "ikan" diberi kepada mereka, malah mahukan ikan tersebut digoreng dan disuap ke mulut," katanya.

Sehubungan itu, katanya, Pemuda UMNO cawangan Bandar Arau mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan yang boleh disifatkan sebagai musuh dalam selimut untuk mengocak damai dalam parti dan kerajaan.

"Ia sekaligus membantutkan usaha parti dalam memperkasakan kembali UMNO dan Barisan Nasional menjelang pilihanraya umum yang akan datang," tambahnya.

Sehubungan itu, Syed Atif berkata, pihaknya mengalu-alukan mana-mana pemimpin mahupun ahli UMNO di Bahagian Arau untuk melompat bagi membersihkan organisasi parti daripada "gunting-gunting dalam lipatan" dan mempermudahkan kepimpinan UMNO negeri merencana strategi bagi memulihkan imej parti.

"Pemuda UMNO cawangan Bandar Arau berkeyakinan penuh bahawa survival UMNO di Perlis bergantung kepada dokongan ahli-ahli yang berkualiti, biarpun dalam jumlah yang sedikit, sebagaimana saranan Soekarno - berikan aku 10 pemuda, akan ku angkat gunung Semeru" katanya.
(Sumber: http://www.malaysiakini.com/news/105632)