Thursday, February 25, 2010

SHAHIDAN KASSIM: NAIK, JATUH & INGIN BANGUN SEMULA (SIRI 9)


MALAYSIAKINI


1. Apabila Malaysiakini menyiarkan nama dan blog saya, saya menerima pelbagai bentuk sokongan, galakan, pandangan dan kritikan dari macam-macam orang melalui sms, telefon, email dan Facebook.

2. Saya perlu memperbetulkan laporan yang dipetik secara kontroversi oleh Malaysiakini bahawa saya “mendakwa Shahidan akan memegang semula jawatan tersebut bulan depan ekoran wujudnya persefahaman penggiliran jawatan menteri besar Perlis”.

3. Bahawa setiap kali saya menyebut tentang wujudnya kemungkinan Shahidan akan kembali ke jawatan itu, saya juga akan menukilkan bahawa Shahidan akan melalui jalan yang teramat-amat sukar ekoran penolakan istana terhadap kepimpinan beliau; disamping faktor kekalahan BN di dua DUN dalam Parlimen Arau yang telah mengurangkan pecahan “orang Shahidan” dalam sidang DUN Perlis.

4. Di dalam siri-siri penulisan yang lepas, saya mengalaskan wujudnya kemungkinan yang memihak kepada Shahidan berdasarkan 3 fakta; [i] Perjanjian 2+2, [ii] kelemahan ketara kepimpinan Md Isa Sabu dalam meneruskan kesinambungan ngauman Singa Utara di Pusat, dan [iii] keengganan Perdana Menteri untuk melawat Perlis selepas hampir 2 tahun peralihan kuasa berlaku di negeri itu. Ketiga-tiganya bersebab dan saling berkait.

5. Rumusan umum yang berkali-kali disampaikan adalah berkait dengan total detoxification dalam kepimpinan negeri Perlis dalam kerangka merembeskan segala toksid dan penyakit yang berupaya melumpuhkan UMNO di negeri kelemboi itu. Lantaran itu, saya melontarkan dua nama yang pada hemat saya berupaya menggalas tanggungjawab itu; iaitu YB Jafperi bin Othman (ADUN N13 - Guar Sanji) dan YB Jamil Saad (ADUN N7 – Sena).

6. Ketika dua nama itu dilontarkan hasil persembangan di kedai-kedai kopi, saya terbaca pandangan berbeza tentang kaedah pengiraan populariti seorang YB dengan berdasarkan fakta dan angka. Suatu penilaian yang menarik dari perspektif akademik yang memberi kelebihan nyata kepada sangkar Radzi.

Mungkinkah Datuk Seri Radzi, Datuk Seri Shahidan dan Datuk Seri Md Isa boleh duduk berbincang dan berkompromi demi kebaikan dan survival UMNO di Perlis?


PERJANJIAN 2+2 & PENAFIAN RADZI

7. Isu Perjanjian 2+2 yang “bertulis” dan “dimeterai bersama dengan Pak Lah, Najib, Radzi, Azmi dan saya” dibangkitkan oleh Shahidan secara terbuka dalam banyak majlis termasuklah ditengah-tengah kepimpinan Bahagian-Bahagian UMNO bagi negeri-negeri di zon utara.

8. Akan tetapi, Radzi telahpun membuat kenyataan umum bahawa, “Tidak ada perjanjian itu sama ada bertulis ataupun secara lisan”.

9. Maka, salah seorang dari mereka (Radzi atau Shahidan) adalah jelas manusia munafik yang amat menjengkelkan. Salah seorang dari mereka menjadi punca terkocaknya kedamaian UMNO dan masyarakat di negeri Perlis selama 2 tahun, sehingga berlaku pergeseran dan pecah belah yang menghancurkan perpaduan dan meleraikan silaturrahim.

10. Penafian Radzi tentang Perjanjian 2+2 tambah membingungkan lagi pengamat politik Perlis, khususnya kalangan “orang-orang Shahidan” yang sedang menggandakan momentum gerak kerja sebagai warm-up sebelum kembali menguasai Mini Putrajaya. Mungkinkah mereka dikecewakan?

11. Shahidan kata ada, Radzi kata tak ada. Maka sekarang, amanah dan tanggungjawab terpikul di jemala Shahidan (pihak yang mendakwa) untuk membuktikan dakwaannya.

12. Dalam keadaan masyarakat yang bergeseran dan terpecah-belah kerana angkara kemunafikan ini, saya pasti Dr. Asri akan bersetuju bahawa Shahidan wajib mendedahkan “PERJANJIAN BERTULIS 2+2” sebagaimana yang didakwanya selama ini.

13. Ayuh kita kenali “pemimpin-pemimpin” UMNO Perlis. Kemunafikan, kefasikan dan rakus kuasa yang bertopengkan kesinisan dan jenaka bangang seperti ini mesti ditelanjangkan demi survival UMNO.

LAWATAN PERDANA MENTERI

14. Saya mendapat khabar bahawa Datuk Seri Najib akan melawat Perlis sebelum pertengahan bulan April. Belum ada satu tarikh yang pasti tetapi program yang seiras dengan Konvensyen UMNO Pahang baru-baru ini sedang dalam persiapan.

15. Sebagai Perdana Menteri yang tidak pernah melawat Perlis dan tidak juga pernah bersuara tentang kemelut di Perlis, kehadiran beliau menjadi suatu misteri dan penuh teka-teki. Beliau tentu tahu dengan terang, jelas dan nyata siapakah pemimpin munafik dan fasik dalam episod persengketaan ini – sama ada berbohong tanpa malu atau mungkir apa yang dipersetuju.

16. Titik persoalan pokok sebenarnya adalah apa yang akan diperbincangkan oleh Datuk Seri Najib dengan Tuanku Raja nanti. Beliau mesti memilih salah satu kem dan sama sekali tidak berpeluang untuk memilih kedua-duanya (undi rosak?).

17. Jika beliau memilih Shahidan, beliau perlu sebut nama “Shahidan” depan Tuanku Raja dan menerima apa juga reaksi balas baginda. Sebaliknya, jika beliau memilih “orang Radzi” atau memilih untuk berdiam diri, beliau terpaksa berhadapan dengan reaksi balas dari “orang-orang Shahidan” yang tidak sikit.

18. Kita doakan Datuk Seri Najib dikurniakan ketenangan fikiran untuk mempertimbangkan dengan semasak-masaknya segala pilihan yang terbaik untuk rakyat negeri Perlis yang menjadi kubu terkuat UMNO di utara.

qunang: kalaulah mereka tidak bersengketa...............

Sunday, February 21, 2010

SHAHIDAN KASSIM: NAIK, JATUH & INGIN BANGUN SEMULA (SIRI 8)


MEREKA YANG MENGIGAU


Aku mengigau,
Mereka sedang mengigau…

Perahu yang mereka kayuh,
Bemula di muara tenang,
Kini pelantar kian menghilang,
Walau tertinggal seribu kenang,
Daratan dilupa dengan senang.

Perlumbaan mereka ditontoni,
Bukan hanya tuhan yang memerhati,
Juga gerombolan manusia yang belum mati,
Bersorak, bertaruh dan berteka-teki,
Bila manusia tidur, tuhan mendekati.

Bukan mereka tak tahu mereka akan mati,
Masuk liang bukan boleh bawa kerusi,
Yang masih hidup akan mengganti,
Duduk di kerusi MB.

Pelayaran mereka menghamili dendam,
Bersaing untuk berbunuhan,
Berperang menjadi tuan,
Permusuhan yang dilahirkan,
Peperangan yang dsengajakan.

Aku mengigau,
Mereka sedang mengigau,
Igauan Bulan Tiga..


KERAJAAN PERLIS vs. “KERAJAAN” SHAHIDAN

1. Hari ini, dua puluh hari berselang dari siri sebelumnya, menandakan Februari sudah di penghujung. Lagi seminggu, kita akan berada di bulan tiga yang bersejarah.

2. Baru-baru ini, Menteri Besar Perlis mengadakan program “Jom Pi Masjid”. Bukan sekadar sebuah program yang baik, ianya menjadi suatu lonjakan publisiti positif untuk menampakkan peranan dan keprihatinan pentadbir kerajaan Perlis terhadap unsur kebajikan, kemasyarakatan dan keagamaan.

3. Namun begitu, ada suara beranggapan gerakan yang baru hendak bermula ini sudah agak terlambat kerana ianya hanya diadakan ketika di penghujung Perjanjian 2+2; setelah Menteri Besar terlalu lama menyepikan diri dari bersentuhan dengan rakyat secara hemoi di ditengah-tengah lenda kamera wartawan.

4. Di sangkar sebelah, Shahidan terus memperkukuhkan momentum kempen beliau dengan program-program yang berterusan dengan marhaen-marhaen grassroot di negeri perlis.

5. Terkini, gerakan KUMPULAN TAJDEED yang dipelopori beliau dengan dibantu oleh Datin Seri Shamsiah, isteri merangkap Naib Ketua Wanita Bahagian Arau, digerakkan sebagai bentuk pembaharuan dalam agenda menunjukkan kehebatan “kerajaan” Shahidan berbanding kerajaan Negeri Perlis.

6. Jika diukur dari sudut material dan kebendaan, “kerajaan” Shahidan nampak lebih kaya dan pemurah dari kerajaan Perlis.

7. Hal yang demikian secara mutlak dapat memperjelaskan bagaimana Shahidan dapat mengekalkan lingkungan pengaruh beliau di Perlis daripada dijajah oleh “tokoh-tokoh baru” yang dibariskan oleh Radzi. Shahidan terkenal dengan sifat pemurah yang jarang-jarang ada dalam hati orang-orang Melayu yang kaya.

PERJANJIAN 2+2: APA KATA YB?

8. Ketika berhenti minum di sebuah kedai kopi dalam kawasan Parlimen Padang Besar baru-baru ini, saya berkesempatan pasang telinga untuk mendengar cakap-cakap seorang YB di meja sebelah. Beliau YB senior yang naik ketika era Shahidan.

9. YB tersebut bersungguh-sungguh menerangkan bahawa tidak akan berlaku pertukaran Menteri Besar selagi tidak ada undi tidak percaya terhadap Md. Isa.

10. Beliau terangkan pula Undang-undang Tubuh Negeri Perlis yang sangat unik berbanding negeri lain; bahawa Tuanku Raja berhak melantik mana-mana individu (tidak semestinya ADUN) untuk menjadi Menteri Besar Perlis tetapi mesti mendapat sokongan majoriti dalam persidangan DUN. Walaubagaimanapun, baginda tidak berhak membuang Menteri Besar Perlis yang masih terus mendapat kepercayaan majoriti dalam Persidangan DUN.

11. Seorang Ahli Mesyuarat Tingkap bertanya, “Habis tu, macamana Shahidan boleh kata dia nak naik jadi MB balik?”. Lantas YB itu melebarkan penerangan beliau bahawa terdapat dua cara Shahidan boleh menjadi Menteri Besar semula. Yang pertama, dengan mengalihkan kepercayaan ADUN dari Md. Isa kepada dirinya melalui undi tidak percaya; dan kedua, memujuk Md. Isa untuk melepaskan jawatan.

12. Dijelaskan lagi, kaedah yang kedua hanya akan menurunkan Md. Isa dari kerusi Menteri Besar tetapi tidak menjamin Shahidan untuk dilantik semula sebagai Menteri Besar. Ini kerana, kalaupun ada perjanjian oleh Md. Isa untuk menyerahkan kuasa kepada Shahidan dengan disaksikan oleh Perdana Menteri, hak melantik Menteri Besar bukanlah menjadi hak Md. Isa tetapi hak mutlak Tuanku Raja.

13. Dalam erti kata lain, janji didalam Perjanjian 2+2 yang disebut-sebut itu telah melampaui kuasa individu-individu yang terlibat dalam perjanjian itu kerana Tuanku Raja tidak turut serta semasa perjanjian dibuat. Kalau Md. Isa nak serah juga jawatan MB kepada Shahidan, Shahidan perlu angkat sumpah depan Tuanku Raja; dan kalau Tuanku Raja tidak berkenan mencemar duli menerima kehadiran Shahidan untuk mengangkat sumpah, Shahidan tidak akan menjadi MB yang sah.

14. Lantas seorang bekas YB mencelah, “ish.. agak-agak yang Shahidan nak kalut sangat jadi MB tu sebab apa?”. YB menjawab dengan sedikit gagap sambil menoleh ke kanan dan kiri, “dia nak pinda undang-undang bab lantik Menteri Besar”.

15. Saya yang sejak tadi membelakangi mereka terus bangun dan bertanya, “YB ni dok dalam sangkar mana?”. YB jadi lagi gagap dan terus tukar cerita, “laaa.. lama tak jumpa. Bila mai? Dah makan ka?... bla... bla... bla...”.

16. Saya simpan baik-baik cerita beliau yang selanjutnya.

qunang²: ada cahaya di hujung terowong..

Tuesday, February 9, 2010

ISLAM ATAU MELAYU?

BANGSA KEKAL, AGAMA BOLEH TUKAR

1. Hujung minggu yang baru berlalu, saya usai memenuhi jemputan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Pulau Pinang sebagai ahli panel dalam sebuah diskusi ilmiah yang berkait dengan bangsa Melayu dan masa depan mereka. Menurut seorang sifu saya disitu, saya dijemput diatas kapasiti sebagai alumnee dan bloggers.

2. Persoalan terhangat dibangkitkan oleh seorang siswa berkaitan kecenderungan konco-konco pemerintahan Barisan Nasional (termasuk IPTA) menggunakan pendekatan konotasi “bangsa” dan bukan “agama”. Persoalan yang dilontarkan kepada saya, “...sama ada Islam mulia kerana Melayu, atau Melayu mulia kerana Islam”.

3. Dalam menyampaikan jawapan dan pandangan, saya merujuk kepada perbezaan hakiki diantara kedua-duanya – bangsa dan agama. Bahawa seseorang individu boleh bertukar agamanya tetapi tidak mungkin dapat ditukar bangsanya.

4. Hatta, Michael Jackson tetap kekal sebagai “negro” atau “black” atau bangsa kulit hitam walaupun telah menghabiskan jutaan dollar untuk memutihkan dirinya.

5. Saya pernah berjumpa dengan Rowland D’Cruz atau nama asalnya Palaniappan Nagasamy; yang pada awalnya saya bayangkan susuk sekacak Tom Cruise. Rowland D’Cruz yang saya kenali itu adalah seorang Kristian berbangsa India. Demikianlah seseorang itu boleh bertukar agamanya tetapi tidak akan dapat mengubah susur galur dan salasilah bangsanya.

6. Dalam sirah agama, dinyatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w berbangsa Arab dari suku Quraisy. Terdapat nabi-nabi lain yang diutuskan untuk bangsa yang berbeza termasuklah bangsa Yahudi dan Nasrani. Terdapat juga beberapa hadis dimana Rasullah s.a.w. menyebut tentang orang Arab dari suku Badwi. Al-Quran juga banyak menjelaskan berkenaan bangsa Yahudi dan kelebihan yang mereka miliki. Suatu bukti jelas bahawa agama Islam menerima perbezaan ras dan bangsa ini sebagai kepelbagaian fitrah kejadian Allah s.w.t; sekaligus tidak ada suatu dalil yang menyokong penolakan terhadap identiti kaum dan bangsa.

7. Dalam konteks negara Malaysia, dapatlah dirumuskan bahawa Islam disini mulia kerana adanya Melayu dan Melayu disini mulia kerana adanya Islam. Peranan dan kebergantungan ini adalah mustahil untuk diuraikan, sekurang-kurang dalam tempoh banyak tahun kehadapan.

PUNCA PERTIKAIAN

8. Pertikaian terhadap konotasi “bangsa” ditimbulkan oleh PAS dalam usaha menggambarkan bahawa hanyasanya mereka yang memperjuangkan “agama”, sedang UMNO hanya memperjuangkan “bangsa”. Adalah amat malang dan menyedihkan bila ada insan-insan terpelajar yang menjadi kabur dalam mewaraskan fikiran untuk memahami sebuah retorik, polemik dan provokasi politik. Pemimpin PAS berkemungkinan mengumpul dosa disini, wallahu'alam.

9. Dari sudut kepimpinan politik dan kenegaraan, tidak ada orang Melayu kafir yang berada dalam kepimpinan UMNO, PAS mahupun PKR dimana-mana peringkat sama ada cawangan, bahagian, negeri mahupun pusat. Begitu juga kakitangan di semua peringkat dalam jabatan-jabatan dan agensi kerajaan, tidak ada Melayu yang kafir.

10. Mungkin adalah tidak tepat untuk memutlakkan bahawa Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu dikalangan rakyat Malaysia hari ini disebabkan terdapat 0.03% orang Melayu yang bukan Islam. Tetapi, harus kita ingat bahawa Perlembagaan Negara telah menolak orang bukan Islam untuk menjadi bangsa Melayu.

11. Dalam Sistem Raja Berpelembagaan yang diamalkan di Malaysia hari ini, seorang muslim yang berbangsa Arab telah diiktiraf sebagai salah seorang Raja dalam Majlis Raja-raja Melayu. Pengiktirafan tersebut sekaligus membenarkan baginda bercakap tentang maslahah orang-orang Melayu, walaupun susur-galur baginda bukanlah berbangsa Melayu mahupun pribumi di Tanah Melayu.

12. Begitu juga halnya dengan bangsa Mamak atau India-Muslim yang dibolehkan menghantar anak-anak mereka ke UiTM disamping memiliki tanah-tanah rizab Melayu. Tun Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan contoh terhebat golongan India-Muslim yang diterima sebagai Melayu di Malaysia.

13. Tafsiran undang-undang mengkhususnya toleransi dalam perimbangan Melayu dan Islam dalam memberikan status dan hak bumiputera kepada kelompok ini. Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia menyebut, seorang Melayu itu mestilah beragama Islam, mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu dan lahir sebelum hari merdeka sama ada di Tanah Melayu atau Singapura, atau pada hari merdeka telah bermastautin di Tanah Melayu atau Singapura.

14. Hakikatnya, wujud kesungguhan, kefahaman dan tolak-ansur yang jelas dalam struktur negara Malaysia bagi mengimbangi tafsiran Perlembagaan bahawa Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu. Masing-masing memuliakan diantara sama sama lain di tanah bertuah ini.

[Nota: artikel ini dirombak sebahagiannya sebagai melenturkan perbincangan dalam topik ini.]

qunang: ada orang tak mau menang..

Thursday, February 4, 2010

PEMUDA ARAU - DILEMA BUDAK-BUDAK CEROi

Budak-budak ceroi,
Ada yang perut boroi,
Ada yang kaki botoi,
Ada yang sangat noi,
Ada yang selalu loi,
Tapi banyak juga yang sempoi.

Budak ceroi suka marah-marah,
Marah nak tutup yang salah,
Marah sebab tak mau kalah.

Budak-budak ceroi pandai ABC,
A, B, C, D, E, F,
Semua lesen “I have”,
Dari kelas A sampai kelas F.

Bila dapat projek, budak-budak ceroi menghilang,
Terlupa dah depa tu insan terbilang,
Pemuda dok harap bila depa untung, boleh la nak tumpang,
Kalau tak banyak, sikit pun depa boleh sumbang,
Tapi masuk saja payment, sepatah depa tak sembang,
Rata dunia depa terbang tanpa bimbang,
Sebab poket tengah kembang,
Habis duit projek, kaki pun jalan bersilang,
Buat muka kesian, buat muka bimbang,
Tunggu next projek sebelum kembali menghilang.

Budak-budak ceroi,
Makin boroi,
Makin noi,
Makin loi,
Tapi tetap sempoi.

Saya dah bagitau sama Roy,
Jangan banyak sangat budak-budak ceroi,
Sebab depa nak jadi Lim Bo Toi.
Bukannya nak kerja betoi-betoi.

Tapi Roy tetap Roy,
Hensem, smart, cool macam cowboy,
Dia tau perangai budak-budak ceroi,
Tambah pulak di negeri Kelemboi,
Kalau nangis, sumbat susu botoi,
Senyap sunyi macam baby kena dodoi.

qunang: menulis dalam gelap.....

Monday, February 1, 2010

SHAHIDAN KASSIM: NAIK, JATUH & INGIN BANGUN SEMULA (SIRI 7)


1 DALIL KENAPA RADZI CANTAS SHAHIDAN


1. Pergeseran dua orang lama UMNO Perlis pada awalnya hanya dianggap sebagai ribut dalam cawan, sehinggalah pada bulan Disember 2007 apabila Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad bertindak melampaui batas-batas tugas dan bidang kuasa beliau sebagai Setiausaha Agung UMNO dengan membuat kenyataan terbuka bahawa kepimpinan UMNO Perlis perlu ditukar.

2. Memetik ucapan Radzi ketika melancarkan Gerak Kerja Pilihan Raya UMNO Bahagian Padang Besar, ‘‘Sudah sampai masanya kepimpinan UMNO Perlis diubah. Ini pandangan saya sebagai setiausaha agung parti. Kalau Perlis masih kekal dengan kepimpinan lama dan tokoh yang lama, saya rasa negeri ini akan terus berada di takuk lama.”

3. Di dalam perlembagaan UMNO, tiga tugas-tugas Setiausaha Agung UMNO digariskan dengan jelas dalam Fasal 9.8.4 Perlembagaan UMNO iaitu [i] Bertanggungjawab kepada Presiden; [ii] Bertanggungjawab atas kesempurnaan sidang-sidang Majlis Tertinggi dan Perhimpunan Agung; dan [iii] Menyediakan Penyata Tahunan yang menerangkan perkerjaan dan kemajuan parti dalam masa setahun kepada Majlis Tertinggi.

4. Segala kegiatan memberi penerangan terutamanya dalam isu-isu yang sensitif adalah tanggungjawab Presiden dan Ketua Penerangan UMNO. Dalam Fasal 9.8.7 Perlembagaan UMNO, ada digariskan tugas-tugas Ketua Penerangan UMNO iaitu [i] Bertanggungjawab atas kesempurnaan kegiatan penerangan dan melaporkannya kepada Majlis Tertinggi; dan [ii] Mentadbir Jabatan Penerangan di Ibu Pejabat dan menyusun kerja pegawai-pegawai di dalam Jabatan itu.

5. Jika bukan kerana SATU sebab, Radzi ketika itu sewajarnya hanya memaklum dan membawa ke pertimbangan Pak Lah bahawa UMNO Perlis sedang kacau-bilau dan mengelak daripada membuat kenyataan umum. Masakan peguam dan pakar perlembagaan seperti beliau tidak membaca Perlembagaan UMNO.

KENAPA DISEMBER 2007?

6. Daripada pengamatan saya, peristiwa di bulan Disember 2007, yang memperlihatkan Radzi sudah hangat hati dan tidak sabar untuk membenamkan Shahidan, adalah berkait dengan legasi peribadi keluarga beliau.

7. Umum mengetahui, Radzi ialah anak kepada bekas Menteri Besar Perlis yang kedua, Allahyarham Dato’ Sheikh Ahmad bin Mohd Hashim, yang menjadi Menteri Besar Perlis selama 4600 hari bermula pada 28 Mei 1959 hingga 31 Disember 1971.

Menteri Besar Perlis (1957-2010)


8. Sehingga November 2007, Allahyarham Pak Sheikh Ahmad kekal memegang rekod sebagai Menteri Besar Perlis yang paling lama menduduki kerusi tersebut selepas merdeka. Suatu fakta sejarah yang mengangkat Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri terhebat kerana paling lama mempertahankan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia.

9. Walaubagaimanapun, Datuk Seri Shahidan Kassim telah menyamai rekod tersebut pada tanggal 9 Disember 2007. Sehinggalah pada hari ini, rekod Menteri Besar Perlis paling lama diperbaharui oleh Shahidan iaitu selama 4695 hari dari 6 Mei 1995 hingga 13 Mac 2008.

10. Sebagai seorang strategist yang sangat detail dalam merencana gerakan beliau di bawah dan diatas tanah, adalah suatu fakta yang signifikan bahawa Radzi sememangnya teringatkan legasi ini sehingga mendorong beliau melakukan character assassination sedimikian rupa.

PERLIS DITAKUK BARU?

11. Sejarah merekodkan ucapan Radzi pada bulan Disember 2007 yang berbunyi, “Kalau Perlis masih kekal dengan kepimpinan lama dan tokoh yang lama, saya rasa negeri ini akan terus berada di takuk lama.”

12. Bulan Januari 2010 sudah berlalu, bermakna genaplah 687 hari negeri Perlis diterajui oleh kepimpinan baru sebagaimana yang dihasratkan Radzi. Tokoh-tokoh yang menguasai Mini Putrajaya juga diperbaharui dengan tokoh-tokoh baru. Namun, rakyat Perlis masih tercari-cari takuk baru untuk negeri ini.

13. Saya khuatir, takuk baru yang dimaksudkan Radzi ialah takuk yang terkebelakang sikit dari apa yang telah dicapai di era Shahidan.

14. Apa yang pasti, Perdana Menteri Malaysia membuat lawatan rasmi ke Perlis dalam tempoh 5 bulan pertama Shahidan menjadi Menteri Besar; suatu isyarat kesediaan pusat membuka paip duit untuk kerajaan negeri yang tidak kaya ini.

15. Manakala, hampir 2 tahun berlalu, dalam keadaan negeri Perlis sebagai satu-satunya hero yang menyelamatkan maruah Barisan Nasional di utara, Perdana Menteri masih tidak kunjung tiba.

16. Salah siapa? Mungkin suatu kebetulan jua semata-mata.

qunang: percaya kepada "kebetulan" yang dirancang untuk jadi kebetulan.