Wednesday, March 2, 2011

SATIRA PUNCAK BAHAGIA - Episod 1

183661_1822120948370_1100591051_32151187_3717253_nsedang ku cuba berkali-kali memanjat gunung bahagia, asyik terjumpa jurang curam yang harus dituruni.. makin lama makin dalam, makin mendasar ke dalam perut bumi. tiap saat berlalu menjauhkan aku dari puncak gunung bahagia yang dituju.. namun aku masih cekal menuruni jurang, menongkah rasa & gelora, moga di depan sana berjumpa kaki gunung bahagia untuk ku kembali mendaki...... moga tiada lagi jurang curam yang perlu dituruni..

penat dahaga menuruni jurang curam beralih jadi tawa gembira tatkala ku bertemu kaki gunung bahagia.. kudaki cerun-cerun landai dan mendatar tanpa kepayahan, tanpa perit menyusun langkah.. hingga di tengah hari yang panas membahang ku dipertemukan seekor serigala bukit yang tidak pernah bertemu dengan manusia.. jeritan serigala itu dalam takut-takut berani cuba mengusirku dari lorong yang mendung dipayungi pohon-pohon yang membalak seratus batu dari perbatasan tundra gunung bahagia..

aku terhenti menilai ancaman dan membeli sedikit waktu.. hajatku mendaki bukan untuk mati, tetapi untuk berlabuh di puncak gunung bahagia.. kalau aku mendaki untuk mati baik diam di darat tanpa perlu makan minum, sekadar menanti dijenguk maut..

aku berkira-kira, kalau kugagahi bertempur dengan serigala bukit yang tidak pernah bertemu dengan manusia itu; aku mungkin juara perwira di gunung bahagia.. terdetik pula dihati betapa hebatnya diriku menjadi perwira yang bisa menawan gunung bahagia dengan membunuh serigala bukit yang tidak pernah bertemu dengan manusia..

namun fikiran sedarku menggamit kewarasan.. hajatku mendaki bukan untuk jadi perwira.. tetapi untuk berlabuh di puncak gunung bahagia.. itu destinasi pendakianku... (bersambung)

No comments: