Monday, July 25, 2011

PERMOHONAN SIASATAN RASUAH (Siri 1)

[ Nota: posting ini adalah susulan kepada posting terdahulu di http://qunang.blogspot.com/2011/07/perasuah.html ]

Pendahuluan

1. Hanya orang gila mahu tinggal anak bini untuk masuk berehat dalam penjara buta-buta.

2. Hanya lembu yang sanggup dicucuk hidung dan dibawa kemana-mana.

3. Saya mengemukakan permohonan ini khusus kepada insan-insan yang amanah dalam melaksanakan tugas dan kuasa untuk menyiasat yang dikurniakan Allah ta’ala kepada mereka  -- insan-insan yang lebih takutkan Allah ta’ala dari takutkan manusia. 

4. Tidak ada istilah “malu alah” dalam perlaksanaan undang-undang.  Sebelum menuduh hamba marhaen ini sebagai orang yang salah, siasat dulu orang besar itu.

5. Saya sedia maklum bahawa tulisan ini akan dilawati oleh ramai individu-individu yang memegang amanah yang dikurniakan Allah ta’ala kepada mereka.

6. Demi Allah, Wallahi Wabillahi Watallahi, bahawa saya tidak didorong oleh sesiapa untuk mengemukakan permohonan ini; dan tidak juga mengemukakan permohonan ini dengan niat untuk mendapat apa-apa bentuk imbuhan di dunia ini.  I have enough, dengan izin Allah jua.

7. Jauh sekali untuk mentafsirkan permohonan ini sebagai kempen politik peribadi untuk menjadi hero kerana untuk mendaki hierarki kepimpinan UMNO di Perlis pada hari ini saya lebih bijak mengikat kaki dan tangan pada ekor kaldai selepas selotape mulut sendiri.

8. Saya kemukakan permohonan ini kerana saya sayangkan parti saya -- parti UMNO.

9. Saya kemukakan permohonan ini kerana saya merasa terpikul dengan beban amanah untuk menongkah kebatilan yang berleluasa oleh orang-orang yang dikurnia kuasa yang sedang menghancurkan legasi perjuangan UMNO yang terbilang.

10. Saya kemukakan permohonan ini kerana keyakinan penuh setulus hati saya yang didasari perngamatan sendiri dan persembangan dengan para sahabat seperjuangan bahawa kawasan tempat saya membesar -- DUN N11 Pauh -- sudah bertukar menjadi kawasan hitam legam untuk Barisan Nasional daripada sebuah kawasan yang putih melepak sebelum tahun 2008.

11. Saya kemukakan permohonan ini bukan kerana saya ingin memburukkan nama baik parti saya, tetapi kerana saya ingin memperkukuhkan parti saya dengan cara melupuskan keburukan yang memburukkan.

Membuka Pekung?

12. Seandainya saya meneladani amalan politik primitif yang diamalkan oleh sebahagian besar pimpinan-pimpinan UMNO, saya perlu mengiyakan tindakan bobrok mereka atau setidak-tidaknya menyembunyikannya dalam poket.

13. Zaman menyembunyikan atau mengiyakan segala-gala kebobrokan pimpinan UMNO/BN sudah berlalu.

14. Tindakan menyembunyikan tindakan hanky-panky mungkin relevan dizaman cengkaman politik UMNO/BN begitu kuat dalam suasana keterbatasan maklumat alternatif lebih kurang 15 tahun yang lalu.

15. Hari ini, UMNO/BN berada dalam keadaan sama sekali tidak boleh melakukan kesilapan . Pimpinan UMNO/BN perlu teliti dan cermat dari melakukan tindakan yang tempang atau dilihat tempang oleh rakyat terbanyak.

16. Apabila YB Hashim Jasin (N15 Sanglang – PAS) bercakap mengenai penglibatan PKENPs dalam perniagaan arak dalam sidang Dewan Undangan Negeri pada 28 Julai 2010; nampaknya pekung sudah terbuka dan tembelang sudah pecah.

17. Oleh yang demikian, sekiranya saya menulis atas kapisiti sebagai pemimpin kecil UMNO, barang pasti saya tidak sepatutnya menulis tentang keburukan pemimpin-pemimpin UMNO. Akan tetapi, atas sifat kasih saya terhadap UMNO, setelah menyedari dengan begitu jelas bahawa isu ini akan menjadi “peluru besar” pembangkang di Perlis menjelang Pilihanraya Umum ke-13, saya perlu mengikut arus -- arus pengundi atas pagar non-partisan dan bukan arus membodek mengharapkan “hun” yang menjadi amalam segelintir pimpinan UMNO.

18. Sekiranya saya ingin membodek untuk mendapat sedikit “hun”, saya harus bersetuju bahawa perniagaan ARAK adalah wajar dalam kerangka pembangunan dan kemajuan negeri Perlis!

Pekung Yang Terbuka?

19. Berbalik kepada tindakan tempang oleh PKENPs, beberapa isu besar menjadi signifikan untuk diperdebatkan hari ini dan bukan beberapa hari sebelum Pilihanraya Umum ke-13.

20. PKENPs telah berurusan dalam perniagaan ARAK dengan Ocean Chandlers Sdn. Bhd. (OCSB) tanpa mendalami sensitiviti ARAK dalam masyarakat Islam apatah lagi untuk melibatkannya dalam usahasama dengan syarikat milik kerajaan negeri.

21. Tindakan PKENPs menurunkan sewa bulanan dari RM 10,000 (oleh anak syarikat PKENPs) kepada RM 1560 (oleh OCSB) adalah insentif yang tidak munasabah memandangkan perniagaan tersebut tidak memberi apa-apa manfaat kepada penduduk tempatan, sementelah tenaga kerja pun sebahagian besarnya diimport. Alangkah mulianya sekiranya insentif sewa rendah sebegini diberikan kepada usahawan “middle-class” tempatan untuk sebuah perniagaan yang halal?

22. Peralihan urusniaga penyimpanan ARAK (dan barangan lain) kepada OCSB secara total mungkin dilihat bijak sebagai refleksi keinsafan selepas terkantoi dengan PAS. Akan tetapi, OCSB tidak pula diarah membayar balik puluhan ribu kos installation and comissioning untuk peralatan dan sistem yang telah dipasang di GBA Padang Besar.

23. Sebaliknya, PKENPs terus menanggung bil internet broadband berjumlah RM500 sebulan pada ketika itu. Hal yang demikian hakikatnya telah menurunkan lagi kadar sewa kepada hanya RM1060 untuk sebuah fasiliti pergudangan seluas lebih 10 ekar. Ianya jelas begitu rendah berdasarkan nilai urusniaga purata untuk perdagangan ARAK di premis ini yang menjangkau RM1.2 juta sebulan.

24. Kegagalan beberapa Ahli Lembaga Pengarah PKENPs yang berjawatan kanan dalam kerajaan negeri untuk melindungi kepentingan PKENPs terlihat dengan jelas pada tenancy agreement yang dibuat secara licik dan tergesa-gesa bagi menyembunyikannya dari Lembaga-lembaga Pengarah PKENPs yang lain.

25. PKENPs, melalui tenancy agreement tersebut, bukan hanya sekadar bersetuju dengan kadar sewa murah malah bersetuju menggunakan kuasa dan pengaruhnya untuk MEMASTIKAN segala lesen dan geran untuk urusan penyimpanan ARAK diperolehi.

26. Tidak cukup dengan itu, Para 5 (The Second Schedule) membuka ruang usahama untuk memperluaskan perniagaan ARAK ini. “The landlord and the Tenant shall form a joint venture to manage and operate the complementary portion of this business” (Pemilik dan Penyewa boleh mengadakan usahasama untuk mengurus dan menjalankan operasi pada baki kawasan sekitar yang dimiliki oleh Pemilik).

27. Kerajaan BN Perlis pada hari ini sebenarnya sejak dari pertengahan tahun 2008 lagi cuba mengaitkan mantan Menteri Besar dengan “syarikat NCER” apabila merujuk kepada Perlis NCER Trading.  “Syarikat NCER” (Northern Corridor Economic Region) ini sebenarnya ditubuhkan sebagai anak syarikat PKENPs sebelum rampasan kuasa untuk menguruskan gudang di Padang Besar sebagai sebahagian dari strategi meluaskan dry-port di sempadan Thailand-Padang Besar. Ketika itu, syarikat ini sama sekali tidak terlibat dengan urusniaga ARAK.

28. Sekiranya dirujuk kepada Enakmen Jenayah Dalam Syarak Negeri Perlis 1991 (Enakmen 4 tahun 1993), Seksyen 24(2): “Mana-mana orang Islam yang terlibat membuat, menjual, menghadiah, mempamer untuk jualan, MENYIMPAN, membawa atau membeli apa-apa ARAK atau minuman yang memabukkan adalah bersalah atas suatu kesalahan yang boleh disabitkan dikenakan hukuman denda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali”. Adakah Kerajaan Negeri Perlis hari ini sebuah kerajaan “orang Islam”?

29. Setelah pekung terbongkar, perniagaan arak dihentikan dan digantikan dengan perniagaan lain -- perniagaan yang lebih meng"kaya"kan.

30. Sekian permohonan saya pada siri ini untuk tindakan lanjut pihak tuan-tuan pemegang amanah yang dikurnia oleh Allah ta'ala.

Kronologi

1

2

3

4

5

 

qunang: ULANG SUARA -- Saya minta tolong Saidin Osman, tukang kutip toci, buat laporan Polis (dan SPRM) terhadap blog saya sekali lagi..

1 comment:

Fauzi said...

kena ambil tindakan segera sprm perlis

dok tunggu apa lagi