Tuesday, August 23, 2011

SATIRA PUNCAK BAHAGIA – Episod 5

EPISOD 5:
setelah terpukau dengan syarah sang harimau akar kepada kawanan belantara di keliling tasik gunung bahagia, aku menoleh kepada serigala bukit yang menjadi tukang pikul beban kain bajuku.. dia sudah terlena.. tidaklah menghairankan bila dia sentiasa berasa hebat diri bila langsung tidak dia endahkan kehebatan makhluk lain.. lantaran matahari sudah mula hendak bersandar di hujung barat, aku terpaksa mengejutkan serigala bukit dari nyaman tidurnya untuk meneruskan perjalanan yang bersisa..

sebaik sahaja bermula kembali pendakian kami melepasi tasik gunung bahagia, kami melalui hamparan batu-batu yang terpacak menjadi lereng yang sangat curam.. sang serigala bukit pantas melompat-lompat sambil ketawa melihat kepayahanku melintasi tebing curam itu.. bangga dia kerana dikurnia kelebihan berkaki empat sambil menyumpah dua tanganku berubah menjadi kaki agar aku juga berkaki empat sepertinya.. aku akur untuk “berkaki” empat dengan merangkak perlahan-lahan demi keselamatan nyawa dan matlamatku untuk berlabuh di puncak gunung bahagia dan menikmati kehidupan disana..

sedang aku merangkak-rangkak, aku ternampak pancaran cahaya gemerlapan di kesayupan lembah belantara hijau dibawah lereng curam itu.. tidak silap kuejakan tulisannya -- ALAMANDA.. teringat aku akan masa silamku zaman aku bermain guli di PUTRAJAYA bersama-sama teman seperjuanganku -- perjuangan tiga suku.. di taman ALAMANDA tempat kami berhenti rehat..

ketika aku mengelamun kisah silam itulah aku terpandang dua buah kereta sedang bercinta.. ya, kereta bercinta dengan raut wajah mengidam asmara.. asyik dan enak mereka dibuai-buai oleh alam cinta di parkir ALAMANDA hingga masa panjang yang diberikan kepada anak-anak tuan kereta sudah menemui detik akhirannya.. terkantoi sudah cinta sulit di ALAMANDA..

kehairanan mula membelenggu fikiranku.. kereta jantan sudah tentu ada tuannya.. kereta betina jua pasti begitu adanya.. kedua-dua mereka bukan kereta dara di showroom yang menanti pembida yang selayaknya menjadi tuan mereka.. kedua-dua mereka sudah bertuan..

belenggu fikiranku tersentak bila telefon bimbitku berdering.. terdendang lirik tersirat mengakhiri iklan asmara dalam perjalanan panjangku menuju puncak gunung bahagia..
“ku mencintaimu, lebih dari apapun.. meskipun tiada satu orang pun yang tahu.. ku mencintai mu, sedalam-dalam hati ku.. meskipun engkau hanya, kekasih gelap ku.. yakinlah bahwa engkau adalah cinta ku.. yang ku cari selama ini, dalam hidup ku.. dan hanya pada mu ku berikan sisa cinta ku.. yang panjang dalam hidup ku..”


NARATIF

episod 1: http://qunang.blogspot.com/2011/03/satira-puncak-bahagia-episod-1.html

episod 2 & 3: http://qunang.blogspot.com/2011/03/satira-puncak-bahagiaepisod-2.html

episod 4: http://qunang.blogspot.com/2011/03/satira-puncak-bahagia-episod-4.html

No comments: