Tuesday, July 23, 2013

ORANG SYIAH SUKA CURI SELIPAR DI ZAMAN RASULLAH?

Suatu ketika dahulu pernah ada kesepakatan antara ulama Syiah dan ulama Sunni untuk mengadakan sebuah dialog berkaitan dengan ajaran Syiah. Tempat dan waktu pun ditentukan. Dialog dihadiri dan melibatkan tujuh orang ulama dari Sunni dan tujuh ulama dari Syiah.
Selang beberapa hari selepas perjanjian itu, tepat pada hari dan waktu yang telahditentukan ulama-ulama syiah pun hadir dengan tujuh orang di dalam sebuah bilik. Namun, entah apa yang berlaku dengan ulama sunni kerana masih tiada seorang pun ulama sunni tiba. Para ulama Syiah pun menunggu. Setelah lama menunggu, orang yang ditunggu-tunggu tidak muncul-muncul juga, tidak ada tanda-tanda mereka akan datang.


Namun, setelah menunggu lama tiba-tiba masuk seorang ulama sunni dengan kasut yang dikepit bawah ketiaknya. Para ulama Syiah pun hairan dan lantas bertanya:
"Mengapa kau membawa masuk kasut mu ke ruangan ini?"

Orang yang ditanya lantas menjawab: "Setahu saya, di zaman Rasulullah orang-orang syiah suka mencuri kasut."
Ulama Syiah pun saling pandang antara satu dengan yang lain dengan pandangan hairan. Lalu mereka berkata: "Tapi di zaman Rasul belum ada Syiah."

"Kalau begitu perbincangan kita telah selesai. Dari manakah datangnya ajaran agama kamu jika di zaman Rasulullah tidak ada Syiah," jawab lelaki itu.

Lelaki yang datang membawa kasut tersebut adalah Sheikh Ahmad Deedat Rahimahullah, penulis buku fenomenal The Choice.

Friday, May 31, 2013

-- POHON YANG RENDANG --

Bila jadi pemimpin, jadilah pohon yang rendang..
Ada pohon yang rendang yang teduhnya satu dahan sahaja, ada pohon yang rendang ke seluruh pelosok negeri..

Jadi timbullah persoalan, sama ada mahu berperang dalam berdamai, atau berdamai dalam berperang..

Mencari watak pendamai.......

-----
Ada bersembang dengan orang kanan seorang YB DUN di Padang Besar yang mula mempersoalkan tentang sejauh mana keupayaan pimpinan baru di Perlis merendangkan pohon kepimpinan ke seluruh negeri..

Terdapat gambaran ada permasalahan & expectation yang tidak kecil berhubung agihan nikmat kemenangan yang perlu diperhalusi dengan kebijaksanaan dan ketelitian dalam mengembalikan kedamaian dalam kepimpinan politik di Perlis.. Pohon perlu direndangkan serendang-rendangnya..

Perkara paling penting yang perlu ditangani ialah kumpulan² "pencari makan" yang mahu terus menjarum untuk memanjangkan sengketa dan menyekat sebarang langkah perdamaian (kerana takut bersaing untuk 'cari makan')..

Keduanya, mengenalpasti arus sokongan terbesar secara jujur kerana jarang² berlaku dalam politik Malaysia dimana kumpulan yang besar mengalah kepada kumpulan kecil yang berlawanan dengan mereka.. Tidak akan terjumpa cahaya di hujung terowong selagimana ego persengketaan dibiarkan berterusan..

akar = umno
pohon = pemimpin umno
daun = ahli-ahli umno yang menyokong
rendang = sekalian rakyat yang tumpang berteduh

-- BLACKOUT 505 --

Ada lebih 8000 pusat mengundi dalam PRU yang lepas.
Ada 1 tempat mengundi yang "mungkin" ada masalah bekalan eletrik.
Tidak ada sebarang bukti berhubung penambahan kertas undi dengan cara tidak sah ke dalam tong undi.

Tetapi, berpuluh ribu juak-juak pembangkang buat modal berhimpun dengan kerana itu.

Sudah habis modal, sakit mental atau sememangnya bodoh?

Thursday, May 30, 2013

-- THE 18TH CAMEL --

There was a father who left 17 camels as an asset for his three sons.
When the father passed away, his sons opened up the Will.
The Will of the father stated that the eldest son should get 1/2 (half) of total camels while the middle son should be given 1/3rd (one-third) and the youngest son should be given 1/9th (one-ninth) of the total camels.

As it was not possible to divide 17 into half or 17 by 3 or 17 by 9, the three sons started to fight with each other. So, the three sons decided to go to a wise man.

The wise man read the Will patiently. The wise man, after giving due thought, brought one camel of his own and added the same to 17. That increased the total to 18 camels.

Now, he started reading the deceased father’s Will.
Half of 18 = 9. So he gave the eldest son 9 camels
1/3rd of 18 = 6. So he gave the middle son 6 camels
1/9th of 18 = 2. So he gave the youngest son 2 camels.

Now add this up: 9 plus 6 plus 2 is 17 and this leaves one camel, which the wise man took back!

Moral: The attitude of negotiation and problem solving is to find the 18th camel i.e. the common ground. Once a person is able to find the 18th camel the issue is resolved. It is difficult at times. However, to reach a solution, the first step is to believe that there is a solution. If we think that there is no solution, we won’t be able to reach any!

-- BERDEMO DALAM KELAM --

Pengundi kirim salam,
Kalah takdan malam,
Marah lumrah alam,
Berdemo dalam kelam.

Pakai baju hitam,
Panas sampai pitam,
Dengar bapak ketam,
Cakap main hentam.

Pening tengok kelaku,
Macam kera duku,
Pemain kaki bangku,
Kalah tak mengaku.

Pakat jadi solidar,
Puja undi popular,
Tapi tuduh SPR,
Undi kena tukar.

Tuduh undi hantu,
Tangkap tiada satu,
Macam baling batu,
Tangan dalam sepatu.

Tuesday, May 28, 2013

-- TAHNIAH DATO' KETUA PEMUDA ARAU --


DtBen-congrats

Pimpinan Pemuda UMNO di Cawangan-cawangan dalam Bahagian Arau berasa amat berbangga dengan keupayaan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Arau, Dato’ Rozabil Abdul Rahman, yang menjadi antara tokoh korporat Melayu paling muda yang menguasai syarikat multinasional, Destini Berhad, dengan modal pasaran berjumlah RM121.6 juta. Beliau telah berusaha dan bekerja keras untuk membangunkan sebuah syarikat hingga menjadi satu-satunya syarikat Malaysia yang mempunyai lesen kepakaran dalam menawarkan perkhidmatan dalam sektor kejuruteraan yang spesifik.

Dato’ Rozabil telah memimpin Destini Berhad dalam pengambilalihan beberapa syarikat strategik di serata dunia dan yang terkini, pengambilalihan Techno Fibre Ltd yang berpangkalan di Singapura dengan jaringan operasi di China, Dubai, India dan Australia. Pengambilalihan dalam urusniaga bernilai RM42.37 juta itu membolehkan Destini memasuki segmen perniagaan baru di peringkat antarabangsa melibatkan sektor minyak dan gas (O&G), dan kapal perdagangan.

Pemuda Arau mendoakan Dato’ berjaya dan terus menyinar sebagai tokoh perniagaan Melayu di persada antarabangsa pada masa hadapan.

Sunday, May 26, 2013

-- HASUTAN MENGGULINGKAN KERAJAAN? --

Kita mungkin tidak cukup penjara untuk mengurung pesalah Akta Hasutan; tetapi kita ada tanah yang cukup luas untuk menguburkan pesalah-pesalah yang melancarkan peperangan terhadap YDP Agong.
Harus difahami, selepas kalah pilihanraya, pembangkang pada hari ini bermain di tebing gaung yang sangat dalam.. Mereka mula bercakap mahu "menggulingkan kerajaan"..

Kerajaan Malaysia pada hari ini telah diterima secara sah dan rasmi oleh YDP Agong.. Jadi, apa maksud "menggulingkan kerajaan"? Adakah sekadar hasutan (baca Akta Hasutan)? atau Melancarkan peperangan terhadap YDP Agong?

Setakat nak buat tangkapan dan siasat di bawah Akta Hasutan, hanya gempaq keling.. buang masa!

Kita perlu luhurkan perlembagaan kita dimata umum. Dalam undang-undang kita, cubaan untuk menggulingkan kerajaan bukan terletak dibawah Akta Hasutan. Rujuk kes al-Maunah yang mahu menggulingkan sebuah kerajaan yang sah. Mereka didakwa dan dihukum kerana melancarkan peperangan kepada YDP Agong.

Sebab itu, saya cenderung merasakan pembangkang perlu diberi masa lagi untuk terus membuat kesilapan.. Tangkapan dengan cara terburu-buru amat merugikan.. Tangkapan dibuat di peringkat yang terlalu awal dengan bukti² yang samar..

Akhirnya, belum pun sempat buat pendakwaan, majistret pun dah tolak perintah reman. Ternyata, kerajaan perlu mengkonkritkan soal asas pembuktian terlebih dahulu. Kumpul dulu bukti sampai cukup dan ambil tindakan yang setegas-tegasnya!

Thursday, May 23, 2013

-- TANGKAPAN POLITIK --

Saya tak setuju pihak Polis melakukan tangkapan politik kerana selepas pemuka-pemuka politik pembangkang ditangkap, isu utama telah beralih daripada isu mereka hendak menggulingkan kerajaan kepada isu membebaskan tahanan politik.

Sedikit masa lagi, kerajaan akan berhadapan dengan serangan daripada kuasa asing yang memburukkan imej negara dalam lapangan hak asasi manusia, kebebasan bersuara, isu kemahasiswaan dan seumpamanya.

Juak-juak pembangkang ini perlu dibiarkan terus bergerak dan terus bercakap; kerana dengan cara itu mereka akan lebih banyak membuat silap dan tembelang sebenar mereka akan diketahui rakyat.

Kita telah berhadapan dengan mereka dalam keadaan mereka bebas, dan kita telah sekali lagi beroleh kemenangan dan mandat yang cukup besar daripada rakyat. Menangkap mereka hanya memberi “peluru baru” kepada mereka.

Kepada DS Zahid Hamidi,
Dimana untungnya tangkap Adam Adli?
Dulu dia bercakap atas tiket mahasiswa. Sekarang guna nama bekas mahasiswa. Ramai daripada rakyat Malaysia bekas mahasiswa (yang belajar sampai habis bukan macam si Adam Adli).
Biarkan masa dan tingkah laku mereka yang memencilkan diri mereka sendiri dari arus perdana.
Biarkan rakyat memerhati dengan penuh minat walaupun meluat.
Biarkan rakyat menolak mereka.
Anwar? semakin hari semakin tua dan cengkamannya makin melonggar.

Sekadar pandangan.
Untuk pertimbangan YB Dato' Seri jua.

Thursday, May 16, 2013

-- KERAJAAN MINORITI --

Najib lawan badminton Anwar.
Najib diishtihar menang dengan keputusan 21-19, 16-21, 21-19.
Anwar protes, dia kata dia yang menang sebab dia dapat 59 mata (19+21+19) sedangkan Najib Cuma dapat 58 mata (21+16+21).

Anwar pun pusing seluruh Negara buat kenyataan bahawa dia yang menang.  Kalau orang ramai tahu peraturan,agak2 orang ramai akan terima dan percaya ke? 

Dari celah mana pula timbulnya istilah "undi popular" selepas PKR kalah?  Tak masuk dalam tuntutan Bersih 2.0 pun kan..  "Undi popular" dijadikan asas menuduh kerajaan Malaysia pada hari ini tidak sah? Mana punya perlembagaan yang mereka pakai ni?

Wednesday, May 8, 2013

-- KAUM CINA TIDAK BERSALAH --

Saya menentang sekeras-kerasnya artikel-artikel perkauman yang ditulis secara terbuka dan sembrono di dalam Utusan yang menghina dan merendahkan kaum Cina ekoran “swing vote” mereka kepada Pakatan Rakyat.

Kaum Cina tidak bersalah! Mereka sebenarnya ditipu hidup-hidup oleh seorang Melayu bernama Anwar dan mereka terpengaruh dengan tipu-daya Anwar. Anwar cakap pada kaum Cina berulang kali, “Melayu solid bersama kita. Lihat bagaimana sokongan Melayu dalam Himpunan Bersih. Lihat betapa ramainya Melayu dalam ceramah-ceramah kita. Kita pasti menang selesa dan akan tubuhkan kerajaan PR pada pilihanraya kali ini”.

Datang pilihanraya, undi kaum Cina kepada PR memperlihatkan mereka mahu memperkukuhkan bargaining power dan suara wakil mereka dalam ‘kerajaan PR’. Manakala, orang-orang Melayu telah berpatah balik menyokong Barisan Nasional kerana hilang kepercayaan kepada Anwar.

Bila undi Melayu kembali kepada BN, undi Cina beralih kepada PR dalam keadaan BN menang pilihanraya, maka peralihan undi kaum Cina ditanggapi dengan pelbagai sentimen yang negatif dan tidak adil. PR tidak menghina Melayu yang tidak memberi undi kepada mereka, sebaliknya BN menghina kaum Cina yang tidak memberi undi? Come on lah..

Lihat Permatang Pauh, undi Anwar merosot walaupun dalam keadaan kononnya dia akan jadi Perdama Menteri; suatu kemerosotan yang ajaib dan sukar difahami. Ianya indikasi jelas betapa masyarakat Cina telah ditipu oleh Anwar dan betapa masyarakat Melayu telah insaf daripada terus ditipu oleh Anwar. Inilah roda kehidupan..

Kepada Utusan, ingatlah bahawa kemenangan Barisan Nasional adalah disebabkan bantuan undi kaum Cina di banyak kawasan. Ada ramai kaum Cina yang mengundi Barisan Nasional. Mereka juga ada hati untuk menyayangi dan membenci. Kalaupun perlu menyerang, seranglah individu dan bukan kaum itu secara keseluruhannya.

Bila ada orang tidak suka kita dan tidak sokong kita, ambillah tindakan untuk tarik dia mendekati kita, bukan menghukum hingga menjauhkan dia dari kita dengan penuh kebencian. Ingatlah, andai berlaku perpecahan dalam UMNO sekali lagi (seperti 1999), Barisan Nasional akan kembali memujuk dan bergantung pada undi kaum Cina.