Wednesday, June 30, 2010

KERUSI PROTOKOL DAN KERUSI PROTOLOL



Mari Belajar Protokol

Memandangkan amalan protokol di Perlis terus dicabuli sesuka hati oleh golongan-golongan perampas kuasa, maka ada bagusnya ruangan ini memberi peringatan semula tentang aspek asas dalam protokol negeri.

Kerusi Kuning = DYMM Tuanku Raja Perlis
Kerusi Hijau = DYTM Tuanku Raja Muda Perlis
Kerusi Biru = YAB Menteri Besar Perlis
Duduk bersila je = Punahsihat 46%

Aturan kerusi ketika Persidangan Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Kangar 2010 memperlihatkan si Punahsihat 46% duduk di kerusi Menteri Besar sementara Y.A.B Datuk Seri Md Isa Sabu selaku Ketua Bahagian dan Menteri Besar "Olriginal" hanya duduk di kerusi yang sama dengan orang lain. Punggggaaah!


Protolol

Si Punahsihat 46% yang dijemput merasmikan Mesyuarat Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Kangar adalah orang yang berpengalaman luas membawa kehancuran terhadap semua parti-parti politik yang disertai (kena kata "semua" sebab ni pun spesis "katak politik" jugak).

Satu soalan untuk Puteri Kangar, apa pasai dalam banyak² pemimpin yang bertanding AJK UMNO, mamat Punahsihat 46% jugak yang hangpa panggil? Teringin sungguh-sungguh nak tau..


Anugerah Punahsihat Terunggul

1. Radzi Sheikh Ahmad kata dalam tahun 80-an, "ayah saya wariskan jawatan MB untuk saya teruskan kerja dia"

2. Radzi Sheikh Ahmad menjadi Punahsihat 46% Tengku Razaleigh sehingga membawa kepada UMNO diharamkan pada 14 Februari 1987.

3. Radzi Sheikh Ahmad mendalangi usaha-usaha membenci UMNO melalui Semangat 46%.

4. Radzi Sheikh Ahmad membakar dan memijak bendera UMNO.

5. Radzi Sheikh Ahmad mengaitkan keadaan ayah dia di dalam kubur jika dia masuk balik UMNO.

6. Radzi Sheikh Ahmad hilang senyap sunyi tanpa memberi apa² sumbangan kepada UMNO selama lebih 46% dari 21 tahun.

7. Radzi Sheikh Ahmad kembali menjadi Punasihat 46% Pak Lah dengan memunahsihat Pak Lah, "UMNO dalam keadaan bersedia untuk pilihanraya pada bila² masa". Penting diri sendiri kerana sebenarnya Perlis saja yang bersedia untuk UMNO menang di bawah kepimpinan Shahidan Kassim dalam keadaan ia hanya sebenarnya sudah bersedia merampas kuasa selepas kemenangan.

8. Radzi Sheikh Ahmad mengaku kegagalan dan kebodohannya lalu meletak jawatan.

9. Radzi Sheikh Ahmad telah menyalahgunakan kuasa untuk menambah bilangan pendatang asing dalam negara ke suatu tahap yang tidak munasabah sebelum berambus dari kabinet.

10. Radzi Sheikh Ahmad memberikan lesen pendatang asing kepada kroni² melalui amalan kronisme yang sangat kotor. halal haram belakang kira.

11. Radzi Sheikh Ahmad bagi nama Md Isa untuk sekadar menjai boneka sehingga Md Isa tak berani pindah ke kediaman rasmi kerana "depa bagi kat saya sat saja, segan nak pindah dua tiga kali".

12. Radzi Sheikh Ahmad tekan Md Isa untuk dapat jawatan berbayar sebagai Punahsihat 46% sebagai balasan kerana tolong Md Isa jadi MB.

13. Radzi Sheikh Ahmad mengamalkan politik balas dendam yang maha kotor sehingga ramai Pengerusi JKKK yang berbeza pendirian dan pandangan dipecat. Sekali lagi tradisi UMNO dipunahkan.

Saya berhenti setakat nombor 13..!

qunang: bagaimana mungkin UMNO diperkasakan semula?

Monday, June 21, 2010

UMNO PERLIS: ANTARA AMANAH DAN AMARAH



PECAH AMANAH KERANA AMARAH

1. Untuk tahun ke-2 selepas rampasan kuasa, suasana mesyuarat agung tahunan di banyak cawangan-cawangan UMNO seluruh negeri Perlis terus dibayangi oleh persengketaan, kezaliman, penindasan dan pecah amanah oleh orang-orang yang memegang berkuasa.

2. Barisan kepimpinan Perhubungan UMNO Perlis yang diketuai oleh Datuk Seri Md Isa Sabu dan dipunahsihati oleh Radzi Sheikh Ahmad meneruskan ketempangan ideologi politik mereka melalui pencabulan tradisi dan sistem yang diamalkan oleh UMNO di Malaysia.

Keadaan semasa UMNO Perlis dan pengundi.

3. Adalah menjadi tradisi dalam UMNO, khususnya di seluruh negeri Perlis, dimana perbelanjaan mesyuarat tahunan Cawangan, termasuk sayap Pemuda, Wanita dan Puteri, dibiayai oleh Ibu Pejabat. Peruntukan ini disalurkan secara sistematik melalui Perhubungan kepada Bahagian dan seterusnya kepada Cawangan.

4. Ini bermakna, setiap Cawangan yang sah berserta sayap-sayapnya sememangnya diberi sejumlah peruntukan yang sama rata tanpa sebarang pengecualian.


5. Malangnya, oleh kerana ketempangan akal dan amarah politik, peruntukan mesyuarat Cawangan UMNO di beberapa kawasan di Perlis hanya diagihkan kepada Cawangan yang diketuai oleh “Pak Hangguk”. Cawangan-cawangan yang tidak diketuai oleh “Pak Hangguk” dianggap Cawangan yang menyokong mantan Menteri Besar, sekaligus dikecualikan daripada menerima sebarang peruntukan mesyuarat.

6. Persoalannya, dimana wang peruntukan itu sekarang? Siapa yang tergamak memakannya?

SI PENCABUL & SI PEROGOL
Gambaran selayaknya mereka yang menggelapkan duit Cawangan.

7. Kalaupun ditolak 46% komisyen kepada orang-orang tertentu, wang tersebut masih lagi berjumlah ribuan ringgit. Diatas kertas kira-kira Ibu Pejabat UMNO, ianya kekal menjadi hak Cawangan-cawangan yang terlibat. Kenapa masih tidak diserahkan hak ahli-ahli di Cawangan-cawangan tersebut walaupun mesyuarat mereka telah disempurnakan?

8. Apabila tradisi UMNO dicabul oleh pihak yang memegang kuasa di Perhubungan, orang-orang dibawah mereka lantas merogol pihak-pihak yang sedia teraniaya. Lebih sudu dari kuah. Bos cabul, kuli rogol.

9. Peruntukan Cawangan UMNO sepatutnya diagihkan melalui mekanisme parti tanpa mencampur-adukkan jentera kerajaan secara membuta tuli.

10. Akan tetapi, Ahli Dewan Undangan Negeri yang tidak terlibat dengan sebarang mesyuarat UMNO Bahagian, telah meninggikan hidung dan menebalkan muka untuk menyerahkan peruntukan Cawangan secara sendirian dengan mengetepikan kepimpinan Bahagian.

JKKK, API DAN SEKAM

11. Isu peminggiran Ketua Cawangan UMNO dalam perlantikan Pengerusi JKKK terus menggelegak dan belum menampakkan tanda untuk reda.

12. Di sebuah cawangan di Bahagian Kangar, seorang wakil rakyat yang terhutang budi dengan Radzi telah ditanya tentang kenapa Ketua UMNO Cawangan mereka dianiayai dan dipinggirkan daripada perlantikan Pengerusi JKKK. YB tersebut terpinga-pinga lantas memberi jawapan mudah, “Shahidan dulu pun buat macam tu jugak”. Kisah selanjutnya akan dicoretkan di penghujung bulan Julai, insya Allah.

13. Buat masa ini, saya suka mengingatkan YB Kuala Perlis yang mungkin terlupa atau sememangnya malas membaca berkenaan kenyataan yang dibuat Radzi Sheikh Ahmad pada 29 Disember 2007, “Sudah sampai masanya (kepimpinan UMNO) Perlis diubah. Ini pandangan saya sebagai Setiausaha Agung parti. Kalau Perlis masih kekal dengan kepimpinan lama dan tokoh yang lama, saya rasa negeri ini akan terus berada di takuk lama”.

14. Kepada encik YB Kuala Perlis, dah la yang Shahidan buat benda betul YB tak ikut, mengata pulak kot atas. La ni benda yang Shahidan buat tak betul YB ikut tunggang-terbalik pulak. YB nak jadi wakil rakyat yang bawak Perlis ke takuk baru ka, nak bawak Perlis bagi kat PAS???


15. Tambah membingungkan, tuduhan yang mengatakan “Shahidan dulu pun buat macam tu jugak” adalah bersandarkan kepada cerita putar alam puak-puak Radzi melibatkan penolakan oleh Perhubungan UMNO untuk melantik isteri kepada seorang Ketua Cawangan ke jawatan Pengerusi JKKK diatas permintaan Ketua Cawangan itu sendiri.

16. Api telah menyala kerana langkah tidak bijak dalam perlantikan JKKK. Kalau tidak dikawal, sekam yang terbakar akan lebih luas. Ketua Cawangan adalah orang yang berpengaruh dan dilantik melalui konsensus dikalangan penduduk sesebuah kampung. Jika pilihan mereka dipinggirkan membuta tuli, kebencian akan semakin meluas.

KISAH PREJUDIS DAN SUBJUDIS
Sebatang merton dan tiga paku... :)

17. Dalam sejarah politik Malaysia, Radzi Sheikh Ahmad ialah individu yang terlibat secara langsung menghancurkan 3 buah parti politik iaitu UMNO (asal), Semangat 46% dan UMNO (baru).

18. Sebagai seorang individu yang mempunyai pengalaman luas dalam merancang kehancuran, kenyataan Radzi Sheikh Ahmad pada 29 Disember 2007 itu sewajarnya menjadi sandaran untuk dinilai oleh setiap ahli-ahli UMNO. Radzi berkata, “Perlis negeri kecil dan mempunyai hanya tiga bahagian sahaja. Jadi kalau sampai tiada kerjasama dan berpuak-puak maka ia perlu dibuat perubahan, kalau tidak UMNO Perlis akan hancur”.

19. Dalam kenyataan media yang sama, Radzi turut berkata, “Saya sebagai Setiausaha Agung UMNO nampak semuanya. Tiada langsung kerjasama di antara ketiga-tiga bahagian ini malah dalam satu bahagian pun tiada kerjasama antara sesama mereka’’. Radzi berkata lagi, “Berpuak-puak bukan amalan dalam UMNO. UMNO Perlis dilihat bermusuh seolah-olah mereka berada dalam parti lain”.

20. Kepada Tuan Punahsihat 46%, satu soalan daripada saya, apa bezanya dengan sekarang bila kuasa di tangan tuan?

21. Sebuah kisah prasangka serba tak kena orang-orang yang selalu memunahsihat boleh dirujuk agar ahli UMNO lebih memahami corak pemikiran duri dalam daging orang-orang yang nak disanjung sebagai pemimpin.

Pada suatu hari, seorang bekas lawyer yang separa nyanyuk bernama Kak Rozi bertemu dengan rakannya, Mat Asi, di sebuah kedai di Kangar:

Kak Rozi: "Mat, la ni pukui brapa?"
Mat Asi: "3:15 petang."
Kak Rozi: (dgn mimik muka kehairanan) "Aku pelik lar, awat semua orang nak menipu aku ari nih?"
Mat Asi: "Awat pulak? Bila pulak aku tipu hang?"
Kak Rozi: "Sepanjang hari ni, dari pagi tadi aku dok tanya time kat orang, dan sepanjang hari jugak la aku dapat jawapan yang berbeza. Tak dak sorang pun yang bagi jawapan yang sama..."

22. Untuk pedoman orang-orang muda di masa hadapan, apabila orang yang tidak pernah bersangka baik seperti ini diberi kuasa pada tangannya, maka asas kepada apa jua tindakan yang dibuat hanyalah akan bersandarkan serakah dendam dan kesumat. Dalam keadaan terdesak, apa sahaja cara dan kaedah akan dihalalkan untuk mencapai matlamat.

qunang: Bagaimana mungkin BN Perlis kekal menang dalam pilihanraya umum akan datang?

Thursday, June 10, 2010

ISRAEL: THE MUSLIM APPROACHES


Win or Lose?


GOD BLESS US

1. It is better to light a candle than to curse the darkness.

2. Israel has continuously being cruel and pitiless to Muslims at the same time when their scholar teaching non-Jews about the good and the bad, about humanities and human rights with all sorts of kindness for being a human.

3. Did the Muslims think that the Israeli leaders do not even know that killing civilian women and children are inhumane? And stopping the welfare aide to help those people in needs are beyond morality?

4. While they are definitely knowing it, yet they did it. Why?

5. The real reason behind the Israelis brutality is because they are empowered with the cutting-edge technologies, unprecedented knowledge and latest information throughout the globe.

6. While on the hand, the Muslims are protesting through pieces of papers, shouting on the streets, burning flags and throwing stones.

7. We definitely believe that Allah s.w.t will be with us at the end; but don’t we think whether those papers, drops of saliva and stones; and the burnt printed fabric in the name of flag are considered as sufficient effort from us to be awarded a victory by Him.

8. The early generation of Muslims has succeed in their effort to acquire most advanced technologies and knowledge during their time and Allah s.w.t granted them glorious achievement. Truly, effort must comes before success.

9. The Muslims approach today are generally in the opposite manner. We are relying on the Jewish technological products in all sorts of human needs without solid intention to acquire our very own technology and knowledge. Yet, there are some of us choose rather an easier path by claiming that all of the knowledge were cheated from the Muslims legacy during the raid of Cordoba. The easy conclusion not necessarily be the right one.

10. Through internet and limited media sovereignty, the Muslims criticise those anti-Islamic individuals and groups who knowingly and purposely blasted the Muslim community through statements and arts; yet the critics were distributed by using a word processing software owned by Jews, which was processed by a Jewish’s Intel processor and uploaded to the internet that has been landscaped by the Jews. Of course those are the only accessible facilities that available today, but would it be the same next year and many years to come?

11. May Allah bless us and all the Muslim families with capable mind to acquire knowledge and invent novel technologies.

APCO, ONE ISRAEL AND 1MALAYSIA


12. Anti-Semitic sentiment is a game to gain political popularity among Muslim leaders.
Anwar Ibrahim with his Jewish advisor, Paul Wolfowitz.

13. Anwar Ibrahim, a closed friend to the former US Secretary of Defence and Jewish descent, Paul Wolfowitz, would be a good example on the anti-semitical propagandist.

14. The APCO issue was brought up by Anwar with two bullets; (i) anti-semitic and (ii) the huge sum of money.

15. While it has been an official practice in the US political climate to appoint registered lobbyist in gaining attention at the Senate or White House, the measured sum of RM70mil to APCO by the Malaysian government is understandable to endure sustainable economic growth of the country. Prime Minister Najib and Barisan Nasional is on the winning side as they rule the country and United States of America is the largest investor in Malaysia.

16. On the other hand, the undisclosed sum of money (and pride) has been used by Anwar just to set him free from prison. He is a capable leader who can talk, and the Jewish espionage like Wolfowitz know well about this; and therefore they will definitely send their helping hands. I still remember when Al Gore came down to Kuala Lumpur just to send a message to the world that a “Muslim leader” is under deprivation. Will he drop-by for another few minutes without any reason behind the act?

17. The fact that Anwar has never disclosed his source of income to support PKR and PR, yet the payment he made to lobby the US government to be on his side all this while. If he don’t pay anything, he will be force to pay it later on when he become the Prime Minister (nauzubuillah) and of course with a “small” percentage of interest that he must lease the land of whole country to the US and Israel.

qunang: open your mind and think of solid solution.

Monday, June 7, 2010

USUL PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN BANDAR ARAU 2010


USUL PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN BANDAR ARAU
YANG BERMESYUARAT PADA 4 JUN 2010 JAM 9.45 MALAM



Usul Ekonomi

1. Menginsafi pencapaian bangsa Melayu yang jauh ketinggalan dalam bidang ekonomi berbanding etnik-etnik lain di Malaysia,

2. Menyedari hakikat bahawa bidang perniagaan dimonopoli oleh kaum Cina secara tradisi dengan ditambah kebangkitan mendadak kaum India dalam dominasi ekonomi negara, khususnya di Bandar Arau,

3. dan, menyedari akan tiadanya kesungguhan dan fokus bersepadu untuk membangunkan ekonomi Melayu oleh pihak kepimpinan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) yang memegang tampuk kuasa politik sejak kemerdekaan negara,

Maka, Pergerakan Pemuda UMNO cawangan Bandar Arau mengusulkan:

1. Penglibatan kerajaan yang dipimpin oleh Barisan Nasional dan UMNO amat-amat diperlukan bagi mengangkat martabat dan menjunjung imej orang-orang Melayu, khususnya di Bandar Arau ini, demi melonjakkan gambaran perjuangan UMNO sebagai institusi yang membela orang-orang Melayu.

Pergerakan Pemuda UMNO cawangan Bandar Arau mendesak kerajaan negeri agar menggunakan sepenuhnya dana bernilai jutaan ringgit daripada kerajaan pusat kepada agensi yang bertanggungjawab dalam pembangunan ekonomi di negeri Perlis, untuk membeli rumah-rumah kedai yang strategik di tengah-tengah bandar Arau untuk disewakan kembali kepada peniaga-peniaga bumiputera tempatan sebelum harganya melambung lebih tinggi.

2. Pembangunan kompleks perniagaan dan deretan rumah kedai baru di Bandar Arau yang mengguunakan nama Kompleks Tok Arau yang dimiliki sepenuhnya oleh saudagar Cina bernama Chin Hin diubah nama kepada Kompleks Chin Hin sebagai menghormati bekas Perdana Menteri Perlis, Allahyarham Dato’ Paduka Belat DiRaja Mohd Arshad bin Mohd Yunus atau juga dikenali sebagai Tok Arau.

Pemuda UMNO cawangan Bandar Arau merasakan entiti perniagaantersebut yang dimiliki sepenuhnya oleh saudagar Cina menggambarkan kerakusan kapitalis separa komunis sekaligus tidak melayakkannya untuk menggunakan nama Tok Arau.

3. Rancangan pembangunan holistik terhadap pembangunan ekonomi Melayu perlu direncanakan dengan menggunakan kuasa politik yang dimiliki secara bijaksana.

Pergerakan Pemuda UMNO cawangan Bandar Arau menggesa kerajaan negeri Perlis yang dipimpin oleh UMNO/BN agar mewujudkan program Inisiatif Pembangunan Ekonomi Bumiputera dengan memperuntukkan lima projek kelas F kepada seorang kontraktor terpilih di setiap DUN dengan mengenalpasti minat mereka untuk membuka perniagaan komersil (kecuali kedai makan) yang tidak bergantung kepada projek-projek kerajaan semata-mata. Perancangan ini akan membantu melupuskan anggapan bahawa orang Melayu tidak boleh terlibat dengan perniagaan komersil kerana kesuntukan modal.

Projek Kelas F yang memberi pulangan lumayan kepada kontraktor-kontraktor sewajarnya dilihat sebagai insentif kepada bumiputera untuk menerokai bidang-bidang perniagaan yang selama ini dimonopoli oleh kaum Cina seperti pembekal bahan binaan, pengusaha kedai tayar, pengusaha bengkel kenderaan, tailor, pembekal alatan komputer dan elektrik, pemborong barangan runcit dan seumpamanya.

qunang: berjuang hingga kemarau dalam mulut..